میان وعده سالم و خوشمزه
نوشته شده توسط : رز نصرتی

آجیل و خشکبار، یک میان وعده عالی

امروزه آجیل نه تنها بخش جدانشدنی فرهنگ ایرانیان است, بلکه به عنوان خوراکی سالم و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای انسان شناخته می شود به گفته متخصصان تغذیه مصرف روزانه انواع مغزها به تأمین مواد معدنی و ویتامین های موردنیاز بدن کمک کرده و سبب پیشگیری, بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها می شود

ترویج مصرف آجیل و خشکبار به عنوان میان وعده ای سالم به جای کربوهیدرات های خالی از مواد مغذی راهبرد اصلی کسب ویتامین های مورد نیاز بدن است.

مصرف آجیل و خشکبار در بعضی مراسم ها و مناسبت ها در کشورمان بسیار زیاد می شود. اگر از همگان اجزای یک آجیل خوب را بپرسیم همه از پسته، بادام، تخمه، فندوق و دیگر انواع دانه های روغنی شناخته شده سخن می گویند، اما ممکن است از خاصیت ها و این که چقدر می تواند در تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بزرگسالان و کودکان تاثیر داشته باشد کمی بی اطلاع باشیم.

آجیل و خشکبار جزء آن دسته خوراکی های جایگزینی هستند که مصرف مرتب شان بسیار توصیه می شود. مخصوصا در ایام به خصوصی از سال مثل: شب یلدا یا ایام عید نوروز بین مردم بسیار محبوب می شوند. خواص آجیل و انواع دانه های روغنی بسیار زیاد است زیرا علاوه بر آن که باعث می شود سریع تر احساس سیری کنید، از جمله انواع دانه های کم کالری است که مصرف شان باعث چاقی نمی شود. انواع مختلفی از آجیل وجود دارد که می توانید برخی از آن ها را مستقیما میل کنید، یا جهت بهبود طعم، آن ها را بو بدهید یا به اشکال دیگری فرآوری کنید. بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند به طور مرتب مصرف آجیل را دررژیم غذایی تان بگنجانید.

خواص آجیل

آجیل‌هایی که در ایام عید نوروز مصرف می‌شوند غالبا شامل پسته، فندق، بادام، بادام هندی، گردو و تخمه هستند. غالب مغزهای گیاهی دارای طبع گرم هستند و سرشار از عناصر غذایی و ویتامین‌های ضروری برای بدن می‌باشند. به طورکلی این آجیل‌ها برای سلامت قلب و عروق، مبارزه با سرطان، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پوکی استخوان مفیدند. در جدول زیر به تفکیک خواص درمانی هریک از آجیل‌های مصرفی در نوروز گرداوری شده است.

 

جایگاه آجیل و خشکبار در ایران

جايگاه خشکبار ایران در فرهنگ سنتى و باستانى: آجيل و خشکبار از دير باز به يكى از نمادهاى فرهنگ ايرانى بدل گشته است به صورتى كه برخى از مراسم سنتى ايرانيان مانند نوروز و يلدا تنها با حضور آجيل و خشکبار مفهوم خود را پيدا مى كنند.


جايگاه خشکبار در فرهنگ مذهبى: در بسيارى از مراسم مذهبى از نوعى آجيل و خشکبار، مرسوم به آجيل مشگل گشا استفاده مى شود كه هر چند توسط هيچ مرجع مذهبى اى تأييد نشده است اما مردم بر اين باورند كه مى تواند آنها را در رفع مشكلاتشان يارى كند.


جايگاه اقتصادى خشکبار ایرانی: آجيل و خشکبار ايرانى يكى از نمونه هاى شناخته شده صادرات ايرانى در بازارهاى جهانى محسوب مى شود.

 

چند دستورالعمل كه ما را تشنه مصرف آجيل و خشکبار مى كند:
o    استفاده از گردو در سالاد سبزيجات به اندازه يك مشت.
o    بادام را مى توانيد به همراه كرن فلكس براى صبحانه ميل كنيد.
o    پلو به همراه سالاد پسته.
o    بالكارا نوعى دسر يونانى است كه با گردو تهيه مى شود.


با استفاده از آجیل و خشکبار انرژى بسوزانيد!
مصرف دانه ها و مغزهاى روغنى باعث افزايش متابوليسم پايه بدن مى شود. پژوهش ها نشان مى دهند كه مصرف بادام هندى، متابوليسم پايه را تا ١١ درصد افزايش مى دهد. به اين ترتيب كسى كه متابوليسم پايه اش ١٥٠٠ كالرى در روز است مى تواند با مصرف بادام هندى متابوليسمش را تا ١١ درصد افزايش دهد يعنى روزانه ١٦٥ كالرى بيشتر بسوزاند.

اندازه نگه دار كه اندازه نكوست!
توجه داشته باشيد كه يكى از مهمترين اصول در تنظيم برنامه غذايى روزانه رعايت تعادل است و افراط و تفريط در مصرف هر ماده غذايى مى تواند نتايج نامطلوبى به همراه داشته باشد. از اين رو با وجود تمام خواص و فوايد درباره مصرف آجیل و خشكبار، افراط در مصرف آنها به هيچ وجه توصيه نمى شود.


چه زمان نبايد آجيل و خشکبار مصرف كرد؟
با اينكه تمام انواع آجيل ها و خشکبار ها داراى چربى هاى اشباع نشده مى باشد اما پس از اينكه به كارخانه مى روند عملياتى براى خوش طمع شدن به روى آنها انجام مى شوكه درصد شكر، سديم و چربى آنها را تا حد زيادى كاهش مى دهد، از نگهدارنده هاى شيميايى نيز براى دوام بيشتر بر روى آنها استفاده مى كنند. از خوردن آجيل شور و يا عسلى خوددارى كنيد چرا كه داراى مقدار زيادى چربى مى باشند و مى توانند به راحتى فشار خون را افزايش داده و سايز شما را نيز زياد كنند.

 





:: بازدید از این مطلب : 421
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: